Jun
Tipuri de macarale – istoria macaralei
In ziua de azi, santierul fara macarale este un lucru de neconceput. Fie ca vorbim despre o macara cu actionare manuala sau cu motor propriu – macaralele incarca si misca greutati mari si voluminoase de orice fel pe toate tipurile de camioane, vapoare sau trenuri – care la urma lor transporta greutatile pe santiere, in fabrici sau depozite. Macaraua se foloseste si la constructii inalte sau la constructii de poduri. Deasemenea, la manipulari marfuri vrac se folosesc macarale, care au caracteristici asemanatoare unui excavator.
Istoria macaralei de la scripetele pe 3 role pana la macaraua mobila
Termenul „macara” sau „macarale” pleaca din semantica limbii turce. In original, cuvantul „Kranich” (de unde este derivat cuvantul englezesc crane) provine din greaca antica. Arhitectii greci au construit primele macarale pentru a putea grabi constructia si transportul de monumente. Deja la sfarsitul secolului 6 i.Hr acestia construiau primele dispozitive de ridicare pentru mutarea blocurilor imense si grele de piatra.
Ceva mai tarziu a urmat Trispatos (scripetele in 3 role) si Pentaspatos (scripetele in 5 role), care aveau principiu de functionare asemanator cu macaraua asa cum o cunoastem noi astazi. Cu aceste dispozitive rudimentare de ridicare se puteau salta si muta intre 150 si 450 de kilograme.
Romanii au fost aceia care au dezvoltat produsul si au construit in secolul 1 d.Hr. Polyspatos a carui principiu de ridicare era nou. Inaltimea dispozitivului de ridicare era de 10 metri, iar cu acesta asistat de 4 oameni se puteau ridica pana la 3000 kg.
Grecii si romanii au construit primele macarale
Macaralele de ridicare se modernizau si pe vremuri stravechi, se puteau roti si aveau cabina. Chiar si in orase europene vechi, existau macarale turn care incarcau si descarcau vapoare in port. Pana in secolul 19, macaralele erau construite din lemn tare, iar mai apoi constructorii acestora au hotarat sa le construiasca din otel, asa cum le stim noi astazi.
De pe atunci s-a facut diferent intre scripeti si macarale, deoarece macaralele pot efectua miscari atat pe verticala cat si pe orizontala sau intr-o parte spre dreapta sau spre stanga. In principiu, o macara te ajuta sa preiei o incarcatura dintr-un puncti si sa il muti in alta parte.
O privire asupra modelelor de macarale
Astazi cunoastem mai multe tipuri de macarale, care corespund cerintelor din santierele de constructii, logistica, industrie si transport.
Prezentam mai jos cele mai importante tipuri de macarale din zilele noastre:
Macarale pod rulant
Podurile rulante au un spectru larg de folosire, acestea fiind folosite in principal pentru mutarea sarcinilor grele. Acestea pot avea diferite accesorii in componenta lor, iar punctul lor forte este reprezentat de faptul ca acestea nu sunt montate pe sol ci pe stalpi de sustinere. Legatura intre stalpi este facuta prin traverse metalice care in acelasi timp serveste drept cale de rulare pentru macara. Avand o greutate proprie destul de mica, aceste macarale de tip pod rulant, pot ridica sarcini foarte grele la o deschidere de cursa de pana la 30 de metri pe latime. Podul rulant se intrebuinteaza cel mai mult in hale de productie unde se folosesc fie pentru incarcare – descarcare fie in procesul de productie pentru intoarcerea si repozitionarea componentelor care se produc in fiecare fabrica in parte. Podul rulant mai este numit si macara de tavan, iar carligul se numeste „pisica”.
Automacaraua
Automacara: Automacaraua sau macaraua pe camion este cea mai flexibila si mai mobila macara cunoscuta. Aceste macarale sunt compuse din doua parti: sasiul pe roti – de regula pe mai mult de 2 axe, in functie de capacitatea macaralei si suprastructura sau partea rotitoare. Pe suprastructura este montat bratul macaralei care in mare parte este telescopic – compus din mai multe tronsoane. Macaralele mobile populeaza santierele de constructii din orase, din fabrici, acestea fiind de nelipsit in santier datorita mobilitatii mari de care dau dovada cat si datorita sarcinilor grele pe care acestea sunt capabile sa le ridice. Acestea se folosesc la constructii de centrale electrice, instalare turbine eoliene, in centrale atomice, in constructii de poduri mari de infrastructura, la constructii inalte, precum si pentru recuperarea camioanelor avariate din sant. Producatori de seama de automacarale sunt Lieberr, Terex, Faun, Gottwald, Manitowoc – Grove, etc.
sursa www.khl.com
Macaraua portal
Macarale portal: Macaraua portal se asemana cu o poarta mare care ruleaza pe sine. Acest utilaj de ridicare ruleaza fie pe traverse de cale ferata sau cu ecartament similar celui feroviar, sau poate sa se miste inainte si inapoi pe propriile roti. Macaraua portal pe roti este mai rara si se foloseste de regula la santiere de autostrada, in fabrici de prefabricate mobile. Macaraua portal poate ridica si muta pe coordonate x si y piese grele.
Exista macarale portal mai speciale care au un regim de lucru lateral, adica care poate trece intr-o parte de piciorul macaralei. Tipul acesta de macara portal necesita sa aibe contragreutati pentru a echilibra macaraua si a preveni prabusirea acesteia in situatia in care ridica greutati pe partea care trece peste stalpul macaralei.
Macaralele portal se folosesc foarte mult in locuri mari de incarcare, in porturi – indeosebi in portui de containere. Intr-o extensie a acestei macarale, aceasta se mai poate numi si pod de incarcare sau macara-pod.
Copyright www.kranbau.de
Macarale Derrick
Macaraua Derrick: Macaralele Derrick se intalnesc cel mai des in cariere de piatra. Acest utilaj este compus dintr-un brat imens de sustinere si ancorare si un brat de macara care de regula este reglabil. Bratul de regula este articulat si este sustinut de bratul imens de ancorare si contrabalansare prin intermediul unor cabluri din otel foarte rezistente. Cu ajutorul acestui tip de utilaj de ridicare si manipulare se vor putea muta blocuri din piatra cu greutatea de pana la 30 de tone.
Variante mai mici de macarale derrick se mai intalnesc in industria de prelucrare a lemnului sau in minierit. Macaralele derrick mici mai sunt denumite in popor si macara capra.
Macaraua forestiera – macaraua pe cablu
Macaraua pe cablu: Macaralele pe cablu sunt compuse din doi stalpi asemeni doua turnuri care sunt legate unul de altul prin mai multe cabluri. Pe acestea cabluri se afla unul sau mai multe carglige – numite si pisici de ridicare. Aceste pisici au principiul de functionare asemanator unui troiul de ridicare. Acestea au menirea sa ridice, transporte sau sa coboare sarcini. Si in cazul acestor macarale vorbim de sarcini de ridicare de pana la 30 de tone, ele fiind intalnite cu precadere in industria de minierit, industria forestiera sau in cariere mari de piatra.
sursa foto www.meier-elektronik.ch
Macaraua plutitoare
Macaraua plutitoare: Acestea se intalnesc pe fluvii, rauri mai mari, in porturi sau pe lacuri. Cu ajutorul macaralei plutitoare se vor putea incarca bunuri de pe mal pe vase de transport. Macaralele plutitoare sunt montate de regula pe un corp plutitor numit si ponton. Acest ponton poate avea un motor propriu pentru a fi propulsate sau pot fi remorcare sau impinse de catre vase care au aceasta destinatie. Cea mai mare macara plutitoare la momentul actual este numit SSCV Sleipnir, poate ridica 20.000 tone si a carui constructie a costat conform wikipedia.org 1 miliard usd.
Macaraua turn
Macara turn: Macaraua turn ramane cel mai cunoscut si raspandit model de macara. Aceste utilaje de ridicat prevazute cu rulment de rotire pot muta greutati mari pe plan orizontal si pe plan vertical. Primele macarale turn s-au construit in anul 1910 in Germania. Santierele moderne cunosc in principal 3 modele de macara turn: macara turn cu rotire la sol, macara turn cu rulmentul de rotire sus, chiar sub cabina macaragiului – a caror turn sta fix, si macar turn cu brat variabila – macara Wolff.
Camionul cu brat ridicator
Camion cu brat de macara:
Aceasta instalatie de ridicat este montata pe sasiu de camion, avand actionare hidraulica. Aceste macarale au capacitate de rotire – in general 360 de grade, putand fi demontate de pe sasiul pe care sunt prinse. Aceste macarale se folosesc pentru lucrari scurte de incarcare – descarcare + transport, fiind o combinatie perfecta intre camion si macara.
- Category: Macarale
- Tags: Tags: automacara, istoria macaralei, macara, macarale