
Jun
Informatii si specificatii despre macara si automacara
Descriere amanuntita automacara de santier, la ce se foloseste, care este principiul de functionare, avantaje si dezavantaje fata de macaraua pe senile.
Tipuri de automacara
Intai sa pornim de la o scurta descriere a automacaralei sau macaralei pe sasiu de camion.
Macarale pe sasiu (nu ne referim la macaraua pe sine) se impart pe mai multe categorii:
– Automacara, fara tractiune 4×4, cu viteza normala de deplasare (Macarale pe camion)
– Macarale cu brat telescopic pentru teren accidentat ( auto-macarale Rough Terrain)
– Macarale All Terrain (sau macarale pentru orice tip de teren) care imprumuta caracteristicile primelor 2 categorii de automacarale enumerate adica ofera manevrabilitate mare si deplasare rapida.
Macara senilata (macarale pe senile) – acest tip de macara se poate deplasa cu sarcina in carlig
Generalitati despre automacarale
Toate tipurile de auto-macarale sunt utilaje fie cu brat zabrelit fie cu brat telesopic, fiind compuse dintr-un sasiu si o suprastructura.
Definitia termenilor ’’macara mobila’’ sau ’’automacara’’ nu este clar stabilita deoarece diferentele nu pot fi clar stabilite decat de procesul de modernizare / tehnologizare a macaralei. Modernizarea macaralei s-a facut treptat, in timp, pe masura ce industria si inovatia au luat amploare. Automacaralele au de la 2 la 10 axe / punti. Datorita acestui fapt, automacaralele sunt supuse regimului de circulatie rutiera.
Datorita greutatii pe fiecare ax de 12 tone (to) / axa pe drumuri publice, macaralele incepand cu 60 de tone pot transporta doar o parte din totalul de contragreutati pe care le are in dotare. Restulcontragreutatilor se vor transporta separat, pe camioane distincte. Majoritatea macaralelor pe sasiu auto sunt macarale compacte, construite special atat pentru deplasare rapida pe strada cat si pentru deplasare prin teren accidentat. Macaralele auto au pana la 10 punti, in functie de marimea lor, cat si de capacitatea acesteia de ridicare. Axele de pe o automacara sunt hidropneumatice, acestea putand fi blocate. Majoritatea axelor pot fi cu tractiune si directie separata.
Datorita posibilitatii de virare pe puntile din spate, automacaraua moderna faciliteaza viraje strase, in spatii extrem de inguste, precum si deplasare in regim lateral, la unghiuri ridicate. Datorita profilului de cauciucuri ale automacaralei, aceasta va garanteaza o distanta (garda) de la sol ridicata. Aceasta, impreuna cu suspensia hidropneumarica, va faciliteaza o buna tractiune a utilajului chiar si in teren variat.
Tractiunea automacaralei – de obicei 4×4 – integrala
Actionarea rotilor macaralei mobile se face printr-un motor diesel printr-o cutie de viteza automata cu convertizor
Suprastructura macaralei telescopice sau cu brat zabrelit – aici trebuie atentie maxima!
In timpul exploatarii macaralei cu brat telescopic sau cu brat cu zabrele, fortele si momentele macaralei din axul acesteia se vor transfera din sasiu spre sistemul de calare. Calele macaralei sunt menite pentru a mari suprafata de asezare / montare a macaralei conducand implicit la marirea capacitatii de ridicare a sarcinii. Deasemenea, fara calare, macaraua nu ar putea avea deloc stabilitate si implicit nu ar putea ridica sarcini grele. Pentru marirea capacitatii de ridicare din macara, aceasta este prevazuta la capatul din spate al suprastructurii cu contragreutati. Numarul de contragreutati din spatele suprastructurii este diferit la fiecare tip de macara din spate, putand varia in functie de specificul fiecarei lucrari pe acelasi tip de macara. Contragreutatile nu se potrivesc de la un model de macara la alt model, intrucat acestea sunt turnate din fonta, special pentru fiecare model in parte, respectand dimensiunea de gabarit a utilajului.
In functie de echiparea fiecarei macarale in parte, sarcina de ridicare depinde de raza de lucru (deschiderea de brat) si de lungimea bratului telescopat. Capacitatea de ridicare a unei macarale este limitata de catre stabilitatea macaralei, a aliajului bratului, a rotirii si a cadrului macaralei. Manevrele principale precum actionnarea vinciului, rotirea, bratul oscilant precum si sistemul de telescopare sunt parti integrante ale suprastructurii automacaralei.
O constructie sudata a suprastructurii o reprezinta platforma de rotire: Aceasta este in functia ei un suport pentru bratul telescopic si pentru cilindrul principal de la brat. In timpul manipularii macaralei, aceasta platforma preia forte impresionante din brat, transmitandu-le prin rotire spre cadrul macaralei.
In capatul din spate al platformei de rotire se contragreutatile si vinciul macaralei. De multe ori se poate atasa un al doilea vinci la macara, tocmai pentru a putea facilita fie lucrul cu doua carlige simultan, fie actionarea bratului auxiliar – fie brat variabil sau chiar gat de lebada.
Tot pe suprastructura macaralei se gaseste cabina de comanda pentru macaragiu precum si motorul auxiliar care actioneaza suprastructura. Acest motor auxilar se gaseste in general la macarale moderne mai mari de 80 tone.
Revenind la carlinga macaralei, aceasta inglobeaza toate comenzile, iar la macaralele moderne ofera spatiu suficient pentru macaragiu. Daca este sa comparam nivelul de comfort al macaragiului contemporan fata de macaragiul de pe vremea generatiei de aur (generatia lui Gica Hagi) – ajungem la concluzii total diferite. Astazi meseria de macaragiu se face mult mai simplu – chiar daca a ramas riscanta.
Nu mai vorbim de sistem de incalzire si ventilatie, inclusiv aer conditionat in cabina, scaun comfortabil. Mai daunazi macaraua se cala manual cu filet pe fiecare stabiliator, astazi se caleaza automat din cabina de sus!
Functii suplimentare la automacara
Toate functiile de macara vor fi actionate de catre angrenaje hidraulice, fara de care macaraua nu poate functiona. Uleiul hidraulic actionat de pompele hidraulice de pe macara va fi transmis prin hidromotoare catre cilindri hidraulici. Ventilele proportionale cu actionare electrica vor actiona functiile hidraulice de pe macara, deschizand unele circuite si inchizandu-le in acelasi timp pe altele.
Limitatorul de sarcina montat pe macara va impiedica suprasolicitarea macaralei. Acesta, sub pericolul rasturnarii, va decupla toate manevrele in momentul suprasolicitarii. Ecrane digitale din bordul macaralei moderne vin sa sprijineasca activitatea macaragiului, astfel incat aceasta este permanent in cunostinta de cauza cu privire la raza de lucru, greutatea din carlig, raza maxima de lucru, presiunea pe cale, sarcina maxim admisa la deschiderea de brat actuala, etc. De asemenea, macaragiul va fi avertizat din timp cu privire la suprasarcina. Gradul foarte ridicat de dezvoltare a automacaralelor din ziua de astazi pune mari presiuni pe operatorul care o deserveste. Macaragiul trebuie sa si gandeasca in timpul operarii macaralei.
Marea majoritate dintre toate echipamentele de tip automacara cu brat telescopic, sunt dotate cu un asa zis gat de lebada sau brat auxiliar.
Tehnica moderna de pe automacaralele de ultima generatie ridica functionalitatea si siguranta macaralelor. Aceastea pot ridica sarcini in siguranta fie pe santiere (mari sau mici), la montaj industrial sau la montaj de turbine eoliene.
- Category: Macarale
- Tags: Tags: automacara, automacarale, macara mobila, macara telescopica, macarale forestiere, macarale pe camion
leave a comment here